Vi i personalen på Kåxis

Vi har flera olika teman vi jobbar med varje år.

Vi har flera olika teman vi jobbar med varje år.

Visionen på Kåxis

Vår verksamhet tar sin utgångspunkt i varje barns egna behov. Vi ser barn som rika på erfarenheter, att de har en vilja att lära och utvecklas, och att de individuellt besitter många olika förmågor. Vi tycker att det är viktigt att barnen får prova själva i olika situationer och att lära sig av sina egna erfarenheter.

Vi vill uppmuntra barnens naturliga nyfikenhet och lust till att söka ny kunskap. Vi har därför en forskande och undersökande hållning till vårt arbete.

Barnen ges möjlighet att utveckla sin kreativa förmåga och får många olika ”språk” att uttrycka sig med. Därför fokuserar vi mycket på det skapande arbetet.

Den sociala träningen och utveckling som ett barn får av att vara i en grupp och alla lärdomar är något vi prioriterar. Vi ser att barnen ska ”hitta sig själva” och våga vara sig själva. Våga ha en åsikt och lita på sina egna erfarenheter.

Vi ser barngruppen som en pedagogisk resurs där man tar ansvar för varandra. Kåxis strävar efter ett tillåtande klimat där man hjälper varandra och utvecklar sin empatiska förmåga.

 
Kompissol.jpg

Hur vi ser på vår egen utveckling, förskolan och föräldrarna

Vi dokumenterar barnens arbete för att vi ska kunna utveckla vårt pedagogik gentemot barnen och få en bättre inblick i barnens tankar. Detta visar barnen att vad de skapar är viktigt och tas på allvar.
Dokumentationen ger också föräldrarna god inblick i vad vi gör på Kåxis. Varje barn har en egen pärm där dokumentation och minnesbilder sätts in från barnens tid på förskolan.

Vi vill att vi ska ha roligt tillsammans och att barn, föräldrar och personal ska känna stolthet över sin förskola. Vi eftersträvar ett nära samarbete med föräldrarna.

Barnens miljö skall vara estetiskt tilltalande. Förutom det ovanstående ligger förskolans läroplan som grund för vårt arbete.

 

Vår Personal

Bilderna nedan är härliga illustrationer av vår personal gjorda av Kåxis egna barn

 

Martin

Rektor

Föräldrakooperativ innebär för mig en möjlighet att bygga en familjär och positiv verksamhet tillsammans med engagerade föräldrar. Under de år som jag har arbetat i föräldrakooperativ har jag uppskattat dels de utmaningar som det kan innebära att driva en förskoleverksamhet men även känt glädjen av att på nära håll se resultat och följa vårt gemensamma arbete. Jag strävar efter en rak och tydlig dialog, med tydliga förväntningar som gör det lättare att arbeta mot samma mål.

Som pedagog vill jag att varje barn ska känna sig sett, och att respekten för barnen genomsyrar allt vi gör in i minsta detalj. Jag brinner särskilt för genusfrågor och de barn som har det svårt. Det som motiverar mig i arbetet är vetskapen om att jag gör ett avtryck i ett barns liv och bidrar till att ge barn en trygg grund att stå på inför skola och framtid.

 

Anna

Barnskötare på heltid hos oss på Kåxis. (Föräldraledig)

Jag gillar delta i barnens spontana lek, pyssel och teater.
När jag inte är på Kåxis så sjunger och spelar jag gärna musik.

Anna har arbetat på Kåxis sedan 2019

 

Julia

Barnskötare.

Det finaste med det här jobbet är att lära känna alla unika Kåxisbarn. Jag tycker om att följa barnens behov; ibland leker vi, sparkar boll, dansar, målar, samtalar eller läser en bok. När vi har roligt tillsammans växer barnen och det är väldigt givande att få vara med på den resan.

När jag inte jobbar på Kåxis tycker jag om att skapa i lera och att umgås med familj och vänner.

 

Monika

Förskolepedagog

Monika är legitimerad förskolelärare, bildlärare och textillärare med utbildningar från LiU och Konstfack.

Hon har under många år drivit ateljéverksamheten på Kastanjelundens förskola i Bromma och utöver konst och konstnärliga processer gillar Monika natur, yoga och mindfulness.

 

Maria

Vikarierande barnskötare

Min roll som barnskötare har utvecklat mig på många sätt och de erfarenheter jag samlat på mig genom åren genom att arbeta med barn i olika åldrar och med olika förutsättningar har bidragit till att jag är trygg i att hantera de utmaningar som kan uppstå på en förskola.